baner

M A J

 

TEMATYKA

 

KSIĄŻKA MÓJ PRZYJACIEL

BAŚNIE, BAJKI, LEGENDY

RODZINA RAZEM SIĘ TRZYMA

JA I MOI BLISCY

 

Cele operacyjne (dziecko…….)

- pozna uniwersalny przekaz bajek, i ich wartości moralne oraz rolę książki w przekazywaniu wiedzy i wartości

- wie, jak należy dbać o książki

- pozna znaczenie pracy zawodowej w życiu człowieka

- wie, czym zajmują się rodzice

- potrafi okazać szacunek, miłość i przywiązanie do rodziców

- pomaga rodzicom w wykonywaniu prostych czynności domowych

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;

- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 10; operowanie liczebnikami porządkowymi;

- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;

- różnicowanie głosek o, a, m, l, i ,t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, f, ł, h, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;

USPRAWNIANIE RĘKI

 

Rodzice często pragną, by ich dzieci pisały pięknie i czytelnie i by pisanie sprawiało im radość. Często nie rozumieją, że do kolorowania, wodzenia po śladzie, pisania ręka musi zostać przygotowana. W jaki sposób? Wcale nie podczas zwiększenia czasu poświęconego na rysowanie, a podczas różnych zabaw.

Obserwując dzieci podczas zajęć stwierdzam, iż większość dzieci ma problemy z wykonywaniem zadań manualnych i grafomotorycznych dlatego chciałabym zaproponować ćwiczenia usprawniające pracę rąk.

            Bardzo ważną kwestią o której często się zapomina jest prawidłowa postawa podczas pisania. Zwróćcie Państwo uwagę na to, czy krzesło i biurko są dobrane do wzrostu dziecka, czy światło pada z odpowiedniej strony i najważniejsze, w jaki sposób dziecko siedzi przy biurku ( proste plecy, kolana ugięte pod kątem prostym, stopy oparte o podłogę)

            Pamiętajmy o tym, że do zabaw usprawniających ręce nie musimy kupować nowych zabawek, możemy wykorzystać to co mamy w domu (kredki, gazety, klamerki, klocki, autka, piłki, sznurowadła)

            Oddaję w państwa ręce biuletyn z pomysłami na zabawy usprawniające ręce. Mam nadzieję, że sprawią Wam radość i będą pomocne podczas urozmaicenia zabaw z dzieckiem.

Usprawniając ręce podczas zabaw musimy pamiętać o tym aby:

*      Zabawy dobierać do potrzeb i możliwości dziecka

*      Stosować zasadę stopniowania trudności

*      Pamiętać o kolejności kształtowania się funkcji rąk (ściągania, chwytania, trzymanie, zwalnianie chwytu, przekładania z rąk do rąk)

*      Ćwiczymy oburącz na początku zajęć

*      Zachęcać dzieci do aktywności

*      Podczas zabaw zwracamy uwagę na bezpieczeństwo dzieci

 

                  Propozycje ćwiczeń usprawniających ręce

1.         1. Ćwiczenia rozmachowe

 

- Malowanie dużych form falistych, kolistych i szlaczków

- Zamalowywanie dużej przestrzeni palcami, kredką, pędzlem itp.

- Zamalowywanie farbami dużych przestrzeni za pomocą rąk ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół

- Budowanie tuby z rąk

- Kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych ciągów ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych

- Ćwiczenia, tańce ze wstążkami

- Zabawy naśladowcze (ptaki, drzewa, wiatr, gwiazdki,)

- Turlanie się,

- Przechodzenie przez tunele

- Przechodzenie przez obręcze

         2. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych

 

- Stukanie palcami o blat, o podłogę

- Zabawy paluszkowe

- Zabawy w deszczyk

- Dotykanie swoich palców

- Krążenie palcami

- Wykonywanie drobnych ruchów palcami

- Wodzenie palcem w powietrzu

- Podnoszenie drobnych przedmiotów

- Paluszkowy teatrzyk

- Wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka

- Budowanie z klocków

- Zabawy z koralikami, podnoszenie, nawlekanie na sznurek, patyczek

- Wodzeniem palcem po konturach przedmiotu

- Obrysowywanie wyznaczonych szablonów

- Zwijanie palcami chusteczek, apaszek

- Kreślenie palcem po materiale sypkim

- Składanie karteczek (orgiami)

- Wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, różnych elementów

- Aktywność plastyczna (lepienie, malowanie, wycinanie, rysowanie, wydzieranie)

- Ugniatanie małych kulek z gazety, papieru, krepy

- Ściskanie piłeczek w dłoniach, w palcach

- Obrysowywanie różnych części ciała

- Rysowanie szlaczków w szerszej liniaturze

- Rysowanie wzorów po śladzie kropkowym, kreskowym

- Lepienie z plasteliny

- Rysowanie szlaczków według wzoru i z pamięci

3.        3. Ćwiczenia manualne (usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstków i palców)

 

- Zabawy z masą solną, cieczą niutonowską

- Ugniatanie papieru

- Gniecenie piłki, gąbki,

- Ugniatanie papieru

- Otwieranie i zamykanie zaciskanie dłoni

- Darcie gazety, papierków

- Składanie papieru

- Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów

- Układanie układanek

- Składanie kartek

- Zabawy w przyczepianie klamerek

- Zabawy z przeplataniem, przewlekaniem

- Lepienie z plasteliny, ciasto liny

- Zabawy z piaskiem kinetycznym

 

  4. Ćwiczenia graficzne (usprawniające drobne ruchy ręki ułożone w pozycji jak przy pisaniu)

- Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze np. figur geometrycznych, szlaczków, konturów obrazkowych

- Rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym

- Rysowanie za pomocą szablonów np. wyciętych z kartonu

- Zamalowywanie kredkami małych przestrzeni

- Kreskowanie- wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych, z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu)

Gdy dziecko nieprawidłowo trzyma w palcach narzędzie do pisania:

Właściwego chwytu narzędzia należy uczyć dziecko już od pierwszych prób związanych z zabawami graficznymi. Okazuje się bowiem, że nawet trzylatki mogą przyswoić sobie tę umiejętność. Właściwe trzymanie narzędzia do rysowania i pisania polega na objęciu go trzema palcami (kciukiem, wskazującym i środkowym palcem) w odległości około 1,5- 2 cm od czubka narzędzia pisarskiego.

  5. Ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka:

- Lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru

- Wydzieranie drobnych papierków, wyskubywanie nitek

- „solenie”. Czyli kruszenie i rozsypywanie soli, kaszy lub piasku po tacy drobnymi ruchami palców

  6. Ćwiczenia zdolności kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania:

- Kreślenie linii, liter, cyfr na tackach z kaszą

- Malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru

- Malowanie farbą przy użyciu pędzla do golenia

- Wykonywanie ćwiczeń graficznych przy użyciu rozmaitych narzędzi wymagających zróżnicowania siły nacisku: lekkiego (kreda, węgiel rysunkowy, pędzelki, cienkie mazaki, pióro) i silnego (kredki woskowe, gruby mazak, ołówek, długopis)

  7. Ćwiczenia relaksacyjne rąk – w przerwach pomiędzy ćwiczeniami graficznymi

- Zaciskanie i rozwieranie pięści z uświadomieniem sobie stanów napięcia mięśniowego i rozluźnienia (raz mocno zaciskamy, raz delikatnie)

- Zabawy naśladujące ruchy takie jak: pryskanie wodą, otrzepywanie rąk z wody, wytrzepywanie wody z rękawa, otrząsanie się z wody, strzepywanie nitki z rękawa

                            GIMNASTYKA DLA RĄK

WAŁKOWANIE KREDKI – wałkuj kredkę w obu dłoniach, aż poczujesz ciepło

PIŁECZKA – połóż piłeczkę na dłoni (ręka stroną dłoniową odwrócona do sufitu) i dotykaj do piłeczki wszystkimi palcami po kolei

KULKA Z BIBUŁY – ręka, którą piszesz, zgnieć bibułkę w kulkę. Prowadź ją palcami w taki sposób, żeby toczyła się po brzegach zeszytu lub blatu stołu lub biurka.

TRZY KREDKI – wałkuj w dłoniach trzy kredki: czerwoną – mocno, zieloną- ze średnią siłą, żółtą- lekko

CHÓD PIESKA – naśladuj chód pieska, naciskając palcami do podłogi (lub do blatu ławki) raz lekko, raz mocno

KOPANIE ŁOPATKAMI – drap palcami po zeszycie lub ławce, naśladuj kopanie w ziemi

KLAUN – nakreśl prawą ręką w powietrzu kapelusz klauna po swojej lewej stronie, a lewą ręką – nos klauna po swojej prawej stronie. Podążaj wzrokiem za ruchem ręki.

ŁAPY PIESKA- oprzyj na ławce cztery palce – kciuk, wskazujący, serdeczny i mały. Będą to łapy pieska. Palec środkowy (głowa pieska) unieś do góry. Przechadzaj się po stole ciekawie rozglądając się na boki i w górę.

PIŁECZKI II – weź do ręki miękką piłeczkę i ściskaj ją w zamkniętej dłoni i otwieraj dłoń.

KLAWIATURA KOMPUTERA – oprzyj palce rąk na ławce i przyciskaj nimi na zmianę – raz mocniej, raz lekko, udając, że piszesz na klawiaturze komputera. Na koniec pomachaj dłońmi

 

                                                                                Opracowała: Wiesława Mikołajczak

 

Literatura:

- Uczenie się przez zmysły, Wprowadzenie do Integracji Sensorycznej, V. F. Mass, Warszawa 1998, WSiP

- Worek z zabawami – propozycje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, M. Szostak, A. Dadacz, Gdańsk 2013, Harmonia

- Zabawy paluszkowe, K. Sąsiadek, Media rodzinna 2000

- Zabawy rozwijające zmysły, A. Erkert, Jedność 2002

- Wchodzi, wchodzi Stach na dach. 103 wierszyki i zabawy kształtujące motorykę, koordynację ruchową i ruchowo- słuchową, M. Barańska, Harmonia 2012

- Pokaż oko, pokaż nos. 102 wierszyki z gestami kształtujące orientację w schemacie ciała, M. Barańska, Harmonia 2010

 

 WIOSENNY MARSZ

Tra-la la, tra-la la

słonko na listeczkach gra. 2X

Pani Żabka i pan Bociek

do koncertu stroją się.

Na pianinie zagra kotek,

wszyscy cieszą się!

Tra-la la, tra-la la

słonko na listeczkach gra. 2X

Słonko świeci już wesoło,

trawka już zieleni się!

Wszystkie dzieci, wszystkie wkoło

bardzo cieszą się!

 

„MAJOWY WIATR”

 

W majowy wtorek, majowy wiatr

z odświętną miną do miasta wpadł.

Wszedł do kwiaciarni przed ósmą tuż

i kupił bukiet z tysiąca róż.

Wszyscy zdziwieni patrzyli nań:

 

- Dla kogo kwiaty?

- Dla naszych mam!

 

Koło przedszkola przystanął wiatr

i każdej mamie podarował kwiat.

 

„DWIE POŁÓWKI

Mama, tata to mądre główki

Są jak jabłka dwie połówki

Tata w piłkę ze mną gra

Mama sto pomysłów ma.

Tata rower zreperuje

Mama siniak pocałuje

Tata zimą ciągnie sanki

Mama z kwiatów plecie wianki.

Mama, tata mądre główki

Są jak jabłka dwie połówki

Co za jabłko mówię wam

Jaki skarb ja w domu mam...

 

MAJOWE ŻYCZENIA

Jak Ci, mamo, powiedzieć nie wiem,

żeś najlepszą jest z mam.

Narysuję Ci serce

i piosenkę tę dam.

Piosenka dla mamy, dla mamy piosenka,

najlepsze życzenia schowamy w dźwiękach.

Piosenka dla mamy zielona jak maj!

Tańcz z nami, śpiewaj i graj.

A ty, co powiesz na to, tato,

że słów tyle już znam.

Dziś ułożę je w rymy

i piosenkę ci dam.

Piosenka dla taty, dla taty piosenka

jest dobra na co dzień, dobra od święta.

Piosenka dla taty pachnąca jak bzy!

Zaśpiewaj z nami i ty.

 

Piosenka

 

NA MAJÓWKĘ

Nie mamy samochodu,

lecz przecież są tramwaje,

więc jedziemy na majówkę

w niedzielę razem z majem.

Zabiera się wałówkę,

herbatę oraz psa,

a tutaj się za nami

piosenka jeszcze pcha.

Na majówkę, na majówkę,

razem z mamą, razem z tatą

na wędrówkę.

Tam, gdzie łąka,

tam, gdzie las,

gdzie nie było

jeszcze nas.

Na majówkę, na majówkę,

razem z mamą, razem z tatą

na wędrówkę.

Tam, gdzie łąka,

tam, gdzie las,

gdzie nie było

jeszcze nas,

na majówkę, na wędrówkę.

 

Majowy motyl tańczy

z biedronką piegowatą,

słoneczko tańczy z niebem

i mama tańczy z tatą.

Pies goni własny ogon,

a ogon goni psa,

w zielone – roztańczone

piosenka z nami gra.

A kiedy słońce mrugnie,

 

że bardzo jest już śpiące,

mówimy do widzenia

motylom i biedronce.

Wsiadamy do tramwaju,

wracamy do „em dwa”

i znowu na niedzielę

piosenka czeka ta.

 

Nie mamy samochodu,

lecz przecież są tramwaje,

więc jedziemy na majówkę

w niedzielę razem z majem.

Zabiera się wałówkę,

herbatę oraz psa,

a tutaj się za nami

piosenka jeszcze pcha.

Na majówkę, na majówkę,

razem z mamą, razem z tatą

na wędrówkę.

Tam, gdzie łąka,

tam, gdzie las,

gdzie nie było

jeszcze nas.

Na majówkę, na majówkę,

razem z mamą, razem z tatą

na wędrówkę.

Tam, gdzie łąka,

tam, gdzie las,

gdzie nie było

jeszcze nas,

na majówkę, na wędrówkę.

 

Majowy motyl tańczy

z biedronką piegowatą,

słoneczko tańczy z niebem

i mama tańczy z tatą.

Pies goni własny ogon,

a ogon goni psa,

w zielone – roztańczone

piosenka z nami gra.

A kiedy słońce mrugnie,

że bardzo jest już śpiące,

mówimy do widzenia

motylom i biedronce.

Wsiadamy do tramwaju,

wracamy do „em dwa”

i znowu na niedzielę

piosenka czeka ta.